Monday, July 15, 2013

Resepi Kerang Bakar & Ketam Masak Lemak Pedas Nenas

Sebelum Ramadhan haritu da teringin sebenarnya nak cari kerang. maka hari 5 puasa barula dapat nak masak resepi kerang ni...saya ni suka kerang yang saiz kecil. Klo yang besar2 gedabak tu xbrp selera sgt.tkot plak yg ade. oleh itu..saya berusaha ke Tesco shah alam nak cari kerang (malam) lepas berbuka puasa dengan ofismate en hubby di Kelab Shah Alam Selangor. Igtkan bolehla makan dengan tenang...sekalinya si kecik farhan tu meragam. :(( huuurm... xpepasal aku ni jer yg dduk tepi kolam ikan sambil tgok org teguk air oren sejuk... "feel sakit hati"

ok..lupekan dugaan Ramadhan tu. Resepi ni saya dapat dari "himpunanresepibonda.blogspot.com" dan saya olah sikit dengan teknik masakan saya..hehe

 Resepi Kerang Bakar Sambal

1 kilo kerang dicuci bersih
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 batang serai
1 inci halia
1 sudu cili mesin (cili giling segera pon xpe)

Semua bahan kecuali kerang dimesin halus, + sedikit garam (1 camca kecil)

Panaskan kuali leper (saya try guna pemanggang ajaib ikan tu...so sng nak tebalik2 kan)
letakkan kerang dan sedikit minyak. Bakarkan sebentar dalam 10 minit dgn api sederhana
 + bahan mesin dan dibakar lagi untuk 5-8 minit lagi hingga kerang masak....klo xmau kerang tu mcm kering sgt, boleh letak air skit & sambung proses masak..




Ketam Masak Lemak Pedas Dengan Nenas 

 Bahan-bahan : utk ~ 2-3 orang makan
3 ekor ketam dibersihkan
1 biji kelapa parut ambil 1 liter santan (klo santan kotak guna 2 kotak kecil)
 8 biji cili padi (sape nak lg pedas boleh tambah)
1 biji bawang besar
1 batang serai diketuk (ketuk hujung serai dengan lesung,agak2 penyek)
1 buku kecil kunyit (sape rumah xde kunyit hidup, bolehla guna serbuk kunyit x 2camca)
1 helai daun kunyit
1/2 biji nenas dipotong kecil (saya guna nenas kiub tin-sbb xde nenas.ambil beberapa ketul)

Cili, bawang dan kunyit dimesin halus.
Campurkan semua bahan dan masak dgn api sederhana
Sentiasa dikacau Sesuaikan rasa 

atas ni gambar contoh ye.saya punya xsempat amik.Tapi jadi sebijik gini la..hehe.Selamat mencuba!

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment